אין כמעט מי שלא שמע על ספר הילדים החביב "הכינה נחמה", אבל כאשר נדבקים בכינים במציאות, אין מדובר בתופעה חביבה כלל וכלל. במהלך השנים התפתחו שיטות רבות למיגור הטפיל המזיק, אולם לחלק מהשיטות קמו מתנגדים שטענו שמדובר בשיטות שפוגעות גם בגוף האדם.

מדובר, מטבע הדברים, בתרופות ותכשירים כימיים, שעלולים להשפיע לרעה על מערכת העצבים ועל מערכות נוספות בגוף. בנוסף, לכינים יש יכולת לפתח עמידות נגד סוגים רבים של תכשירים כימיים. לאור כל זאת, אין ספק שקיים יתרון משמעותי לטיפול והדברת כינים באופן טבעי.

מהי הכינה?

הכינה שכולנו מכירים הינה סוג של חרק המכונה גם "חרק טפילי". בדומה לסוגים אחרים של טפילים, נוהגת הכינה להתקיים תוך ניצול הפונדקאי הנבחר ומציצת דמו.

לצד כינים שמעדיפות בתור פונדקאים בעלי חיים אחרים כגון הולכי על ארבע או עופות (יונים, למשל), ניתן למצוא את אלה שמעדיפים לשכון על גבם של אנשים או ליתר דיוק – על ראשם ובין שערותיהם. השהות על גבי הראש מספקת לכינה לא רק מזון כי אם גם מחסה.

על גבי הראש מטילה הכינה את ביציה (בסמוך לקרקפת) וכך נמשך המעגל גם הלאה.

זהירות! שיטות מזיקות

בעבר, היו תקופות שבהן נחשבה ההידבקות בכינים לא רק לבעיה היוצרת אי נוחות כי אם גם לסוג של "בושה". למרות שהתופעה הייתה נפוצה בקרב ילדים מכל הארץ ומכל שכבות האוכלוסייה, הסטיגמה שהתפשטה כאש בשדה קוצים הייתה שמדובר בבעיה של עניים, עולים חדשים או אנשים שאינם שומרים על ההיגיינה. העובדה היחידה הנכונה בהקשר זה היא שלכינה יש נטייה להדביק אנשים שנמצאים בריכוז גבוה בשטח מצומצם. אין זה עניין של ניקיון, מעמד או מוצא. לכן, ההדבקה הייתה נפוצה במחנות העולים, למשל, ובגלל זה היא נשארה נפוצה בגני הילדים עד ימינו אלה.

הסטיגמה השלילית של ההידבקות בכינה הביאה לא פעם לשימוש בשיטות פסולות להדברתן. השיטות כללו שימוש בחומרי חיטוי חזקים ומזיקים, חפיפת הראש בנפט, ושימוש בתכשירים שכלל לא מיועדים לבני אדם.

התוצאה, במקרים רבים, הביאה ליותר נזק מאשר תועלת. גם שיטות שנחשבו בעבר ליעילות, כגון חיטוי המצעים, התבררו כחסרות משמעות של ממש.

כינים – הפתרון הטבעי

לאור הנזקים משימוש בשיטות פסולות להדברת כינים, ולצד היעילות החלקית של השימוש בתכשירים שונים (בשל העובדה שכינים פיתחו אליהם עמידות), אין פלא שרבים כל כך מעדיפים לפנות לטיפול טבעי יותר. בין היתרונות של הטיפולים הטבעיים ניתן למצוא:

  • לא להזיק – שיטות טבעיות לרוב אינן פוגעות בילד או במבוגר הסובל מכינים. חומרים טבעיים אינם יוצרים גירוד, כוויות, נזק לריאות או נזק למערכת העצבים.
  • ללא עמידות – השיטות הטבעיות נשארות יעילות משום שלכינים קשה לפתח כנגדן עמידות.
  • שילוב שיטות –ניתן להשתמש בכמה שיטות טבעיות, ללא חשש. בנוסף, ניתן להשתמש בדרכים טבעיות גם במקרים של הדבקה חוזרת, משום שלא קיים נזק מצטבר.

הדברה מהטבע

בין השיטות הטבעיות היעילות ביותר ניתן למצוא שימוש בחומרים שיכולים לקטול ולהרחיק כינים לצד שימוש במסרקים צפופים שמסייעים בסילוק כינים וביצי כינים. בנקודה זו חשוב לציין שגם כאשר מוצאים ביצי כינים, אין זאת אומרת שהילד צפוי לסבול מכינמת. לכן, מומלץ להתחיל בטיפול רק כאשר מופיע השילוב של ביצי כינים וגירוד.

בין החומרים הטבעיים שנמצאים כיעילים נגד כינים ניתן למצוא שמנים שונים כגון שמן עץ התה, שמן מנטה ושמן רוזמרין. השימוש בשמנים אלה, ולעיתים השילוב של חומרים אלה בסוגים של שמפו (למשל שמפו בתוספת תמצית רוזמרין), מסוגל לטפל במרבית המקרים של הופעת כינים. ראוי לציין שיש צורך להקדיש לטיפול זמן של כשבוע ימים לפחות, על מנת להביא לפתרון הבעיה.