כל מי שיש ברשותו חיית מחמד, יוכל להעיד כי הדאגה לה עומדת בראש סדר העדיפויות שלו: זהו בן משפחה לכל דבר ועניין, שזקוק לעזרה שלנו כדי להתקיים. כתוצאה, ברור מדוע הופעה של מזיקים שונים על גבי חיית המחמד, בעיקר פרעושים או קרציות, יכולה להדיר שינה מבני הבית. באמצעות הדברה יעילה לחיות מחמד ניתן להתמודד עם הבעיה היטב.

על הסכנות שבפרעושים וקרציות

לפני שמתחילים בכלל לחשוב על הדברה לחיות מחמד, חשוב להבין את המזיקים עימם נדרש להתמודד. ברוב המקרים, האתגר האמיתי נוגע לפרעושים, אותם חרקים זעירים ומוצצי  דם. הם חיים כטפילים, על גב חיית המחמד או אפילו במקומות אחרים בבית, נושכים את החיה, ובכך לא רק פוגעים באורח החיים שלה – אלא גם עלולים להעביר אליה, או אפילו לבני הבית, מחלות מסוגים שונים. בישראל מוכרים עשרות סוגי פרעושים, אשר תוקפים בעיקר בחודשי הקיץ.

כשזה נוגע לקרציות, דומה כי המצב מורכב אפילו יותר. פרזיט זה, החי בימים כתיקונים באזורים עשביים, מתיישב בעיקר על כלבים, אך עלול לפגוע גם בחתולים או בבני אדם. מעבר להיותן מטרד, הקרציות מוצצות דם בכמויות גבוהות במיוחד, וחוסר טיפול בהן עלול לגרום לאנמיה לחיית המחמד. גם כאן, הן עלולות להעביר מחלות מסוגים שונים, המסכנות את בריאות כל בני הבית.

הפתרון: הדברה מקיפה

כל מי שבקיא בהדברה של בעלי חיים, יוכל להעיד כי זוהי משימה אשר חייבת להתבצע על ידי הגורמים המקצועיים ביותר. בכל חנות לחיות מחמד מוצעים תכשירים ייעודיים להתמודדות עם פרעושים או קרציות, בין אם בצורה של כדורי בליעה, תרסיסים למריחה על העור או אמפולות שמרחיקות חרקים. רכישתם יכולה להיות הצעד הראשון בדרך להתמודדות עם הבעיה כשהיא קיימת, אך המציאות מראה שלא תמיד זה מספיק.

זאת, עקב מספר סיבות. ראשית, גם טיפול מקומי בבעיה על פרוותו של בעל חיים, לא מבטיח שהבעיה לא תחזור לה – ולו מכיוון שייתכן מאד שיש בנמצא ביצי פרעושים או קרציות, שעדיין לא בקעו. שנית, ראוי להזכיר את הנטייה של מזיקים אלה למצוא מחבוא גם במקומות שונים ברחבי הבית: ברהיטים, במזרון המיטה, בשטיחים וכן הלאה. הדבר מעניק חשיבות מכרעת לצורך בהדברת מזיקים מקיפה, לא רק בחיית המחמד, כי אם בבית כולו.

כך עושים זאת נכון

כיום, נעשה שימוש בלא מעט חומרי הדברה בישראל. אלא שמעצם העובדה שמדובר בבית הכולל בתוכו בעלי חיים, שעלולים לבוא במגע ישיר עם חומרים אלה, הדגש העיקרי צריך להיות בחירה בחומרים בעלי רמת רעילות נמוכה ביותר. צעד חשוב אחר הוא לבחור בפתרון הדברה שמציע מענה מלא לכל השלבים של מחזור החיים של הפרעוש או הקרציה, ולו מכיוון שאחרת הוא הופך לחסר תועלת לחלוטין. הפתרון המשולב, לכן, צריך להתייחס לסוגיות הבאות:

  • הדברת המזיקים על פרוותו של בעל החיים – אבקות, תרסיסים, כדורים וכן הלאה.
  • העלמת הביצים המסתתרות בבית – ניתן לעשות זאת באמצעות שאיבת אבק, כביסה בגדים אשר עלולים להיות נגועים, ייבושם ועוד.
  • חיסול הרימות או הגלמים של המזיקים – מה שנעשה על ידי ריסוס בחומרים ייעודיים, המתמקד במקומות בהם עלולים לחיות אותם מזיקים.

ברוב המקרים, כשמיידעים את חברת ההדברה על הצורך בטיפול בבעיות שהוזכרו מעלה, היא תוכל להיערך עם החומרים הידידותיים ביותר לסביבה, לבית או לחיית המחמד. פעמים רבות, יהיו אלה חומרים אורגניים, אשר עשויים על בסיס צמחי.

את ההדברה רצוי לעשות בכל אימת שמבחינים בהופעת המזיקים על גבי בעל החיים, כשמילת המפתח כאן היא פעולה מהירה. רבים ממליצים לעשות אותה בתחילת הקיץ או האביב, בהם מזג האוויר החם מהווה כר פורה לפגיעתם של פרעושים או קרציות. ההדברה תקפה לפרק זמן של כשלושה חודשים, לאחריו נדרש לבצע בחינה מחודשת של המצב.