אחת ממשפחות המזיקים שמצליחה להטריד רבות את רוב האוכלוסייה היא משפחת החרקים. מזיקים ממשפחת החרקים כוללים מספר סוגים החל מנמלים, תיקנים, טרמיטים או חרקי עץ וחרקי מזון כאשר כל חרק מזיק דורש התמודדות שונה מבחינת שיטות הדברה ולכן הדברת חרקים נחלקת למספר סוגים:

מתקפת נמלים:

נמלים יכולות להוות מטרד של ממש בייחוד כאשר הן מטיילות על השיש במטבח. הן חיות בתוך קנים גדולים וכאשר רואים נמלה במטבח רוב הסיכויים שהקן לא נמצא רחוק מדי וכי יש עוד נמלים בסביבה.

בחלק מהמקרים אחרי שרואים נמלה או שתיים, אפשר פשוט לנקות את האזור ולפתור את הבעיה אך אם שמים לב לתנועה גדולה של נמלים שאינה נפסקת כדאי לשכור את שירותיו של מדביר מקצועי.

מכיוון שטיפול בבעיית נמלים מצריך ללכת אל שורש הבעיה, חשוב למצוא את המקור ואת הקן ולחסל אותו. מדבירים רבים ינסו למצוא את הקן וירססו אותו או ישליכו אל תוך הקן רעל. בישראל יש יותר מזן אחד של נמלים ומדביר מוסמך צריך לדעת באיזה חומר להשתמש כנגד כל זן.

כיום יש גם שיטות אלטרנטיביות של הדברת נמלים אשר משתמשות בחומרים לא מזיקים הן לבני אדם והן לסביבה. בשיטות הירוקות יותר בני הבית לא צריכים לפנות את ביתם או לדאוג לנזק לילדים ולחיות מחמד.

שיטה חדשה נוספת וידידותית יותר לנמלים היא הדברה אלקטרונית. בדרך זו משבשים את השדה האלקטרומגנטי של הנמלים בעזרת מכשירים מיוחדים ובעצם גורמים לנמלה לחוש בלבול וחוסר התמצאות. תחושה זו תוביל את הנמלים לרצות לעבור למקום אחר.

ג'וקים בבית!

בכל הנוגע להדברת תיקנים ישנן שיטות מתקדמות כאשר הדברה אלקטרונית אצל תיקנים כוללת התקנה של מערכת מיוחדת אשר גורמת לתיקנים לעזוב את מקום מושבם ולא לחזור כל זמן שהמערכת פועלת.

דרך נוספת להרחיק תיקנים ללא חומרי הדברה רעילים היא שימוש במלכודות ופיתיונות מיוחדים לתיקנים.

הדרך המסורתית של הדברת תיקנים כוללת ריסוס של חומרים כימיים על קירות הבית, בין הסדקים, חריצים, סביב ארונות המטבח והאמבטיה ועוד. הדברה כזו מבטיחה כי כל תיקן שיגע במשטח מרוסס ימות, כך שמובטחת סביבה נקייה מתיקנים למשך חצי שנה.

טרמיטים בארונות…

סוג נוסף של מזיקים ממשפחת החרקים הם טרמיטים ולמרות שהם פחות נפוצים מיתר המזיקים הם יכולים לגרום לנזק רב.

טרמיטים הם חרקי עץ, מה שאומר שהם אוכלים כל מה שעשוי עץ כולל רהיטים ומשקופים. טרמיטים יכולים לגרום לנזק בלתי הפיך ולחסל רהיטים תוך 4 או 5 שנים ולכן חשוב מאוד לזהות אותם במהירות ולטפל כמה שיותר מהר. הדברת טרמיטים כוללת טיפול בבתים אשר כבר נפגעו מטרמיטים וטיפול מניעתי לבתים נקיים מטרמיטים.

הדרך הוותיקה ביותר לטיפול בטרמיטים היא בעזרת חומרים כימיים בשיטה שבה קודחים חורים באזור הנגוע או בכל הבית ולתוך החורים מוכנסים חומרים כימיים זרחניים ובנוסף גם ריסוס של חלקים בבית העשויים עץ. דרך זו יעילה מאוד וגם עוזרת במניעה של טרמיטים לטווח ארוך, אך היא מאוד לא אקולוגית.

חרקי מזון

סוג נוסף של מזיקים הם חרקי מזון, כאשר בארץ יש כמה וכמה סוגים של חרקי מזון שלרוב נראים כמו חרקים קטנטנים שנמצאים בסביבה של אוכל יבש ולפעמים אפשר למצוא אותם בתוך אריזות סגורות בדמות פרפרים קטנטנים.

הדרך הטובה ביותר להימנע מחרקי מזון היא לשמור על הניקיון ולדאוג לאטום אוכל יבש כראוי. במקרים בהם לא מצליחים למצוא את המקור לחרקי המזון מומלץ להזמין מדביר אשר יזהה את סוג החרק, את מקורו ויבצע הדברת חרקי מזון בשיטות של ריסוס כימי או ריסוס של חומרים אקולוגיים יותר.

לסיכום,

בכל סוג של מזיק אפשר כמובן לנסות ולטפל לבד אבל כדאי להסתמך על הניסיון והידע של המדביר בכל הנוגע לסוגים השונים של המזיקים והדרכים האפשרויות לטיפול, הן מבחינת הסכנה של השימוש בחומרים והן מבחינת היעילות שתושג למלו הדברת החרק המזיק לכם ולביתכם. ישנן שיטות מתקדמות אשר חברות הדברה מקצועיות בישראל נעזרות בהן כדוגמת  שימוש בהדברה אלקטרונית