מהי קרדית?

הקרדית הינה אורגניזם מיקרוסקופי שמזכיר במבנהו כינה, היא בעלת שמונה רגליים ומשקלה אפסי אשר מאפשר לרוח לנייד אותה ממקום למקום ללא כל קושי.

הקרדית מעדיפה לחיות בתנאים של לחות, כאשר הלחות האופטימאלית עבורה הינה 75%, וכן בתנאי חום, כשהטמפרטורה האופטימאלית עבורה הינה 35 מ"צ.

מעגל חייה של הקרדית הוא בין שבועיים לארבעה חודשים, כתלות בתנאי הסביבה.
הקרדית מטילה בין 60 ל-100 ביצים במהלך חייה.

מקומות השהייה המועדפים על הקרדית הינם שטיחים, ארונות בגדים, מצעים, מזרנים, כריות ועוד מהסיבה הפשוטה שאלה מכילים בתוכם שאריות של תאי עור מתים, מהם ניזונה הקרדית. בנוסף ניזונה הקרדית משאריות חומרים אורגאניים נוספים המצטברים באבק ומכאן הוא שמה.

הקרדית מצויה בכל חלקי הארץ, אולם ריכוזה עולה באזורים בהם האקלים לח יותר. הקרדית מועברת באמצעות הרוח ומשום וכך נצמדת לבגדי אנשים.

הבעייתיות הגדולה בהימצאותה של הקרדית היא צואתה, הקרדית תטיל כ-2000 גלילי צואה במהלך חייה. גלילים אלה מעוררים אלרגיות אצל כ-20% מהאוכלוסייה. בנוסף, חלבונים נוספים שנמצאים על הקרדיות המתות מעוררים גם הם תגובה אלרגית.

בשל משקלה האפסי של הקרדית, אנו יכולה לשאוף אותה לקרבנו בקלות וכל רוח קלה יכולה להעיפן אל תוך עינינו, פינו ואפינו.
מרבית החשיפה לקרדית היא בזמן השינה כאשר אנו שוכבים על גבי כרית, מזרן, שמיכה אשר מכילים כמות גדולה של קרדיות. האלרגיה מתבטאת בנפיחות בעיניים, נזלת מרובה וריבוי עיטושים.

מניעת הופעת קרדית אבק הבית

הקרדיות מהוות מטרד מרכזי בחיי האדם, גם אם הן בלתי ניתנות לזיהוי בעין בלתי מזוינת. על מנת להימנע מחשיפה לקרדיות יש לפעול על פי הצעדים הבאים:

  1. חשיפה לאור שמש – הקרדיות רגישות מאוד לאור שמש ישיר ולכן מומלץ לאוורר "בתים פוטנציאלים" של קרדיות (שמיכות, כריות, מצעים, בגדים) בשמש.
  2. הורדת הטמפ' והלחות – הפעלת מיזוג שמוריד את הטמפרטורה והלחות מקשה על התפתחות הקרדית. ניתן להכניס חפצים קטנים כגון צעצועי ילדים אל המקפיא למספר שעות ולאחר מכן לנערם היטב.
    הטמפרטורה הנמוכה גורמת למותן של הקרדיות וכך לזמן מה החפץ נקי מקרדיות.
  3. שימוש בשואב אבק עוצמתי – שימוש בשואב אבק ביתי לרב לא מועיל לסילוק הקרדיות. מומלץ להשתמש בשואב עוצמתי במיוחד או בניקוי מקצועי.
    קיימות מערכות של שואבי אבק מרכזיים, המנוע נמצא במקום נסתר בבית וניתן לחבר למערכת השאיבה צינור לצורך שאיבת האבק. העוצמה של שואבים אלה הינה עצומה ויעילה מאוד בסילוק קרדיות.
  4. ניקוי תדיר של אבק בבית – באמצעות מטליות לחות.
  5. ריסוס – באמצעות קוטלי קרדיות לריסוס שטיחים ורהיטים שניתן לרכוש בחנויות. חשוב להקפיד להשתמש בחומרים המאושרים על ידי המשרד לאיכות הסביבה מכיוון שמדובר בריסוס בתוך חלל הבית וקיימת סכנת הרעלה במידה והחומר אינו מאושר.

הדברת קרדית אבק הבית באופן מקצועי

כאשר מדובר בבעיית קרדיות קשה שאינכם מצליחים לפתור או במידה והרגישות שלכם לקרדיות גבוהה במיוחד, ניתן להזמין חברת הדברה מקצועית אשר תבצע הדברת קרדית אבק הבית באופן מקצועי, עם שיטות ההדברה המתאימות.

המדביר ירסס חומר קוטל קרדיות באופן כול בעיקר על שטיחים ובסביבת המיטה. חשוב להקפיד על מדביר בעל רישיונות והסמכה מתאימים.

כמובן, שהמדביר אינו יכול לבצע ריסוס על גבי בגדים או מצעים ולכן יש לחשפם לאור שמש.

בעיית הקרדית הינה בעיה קשה, בייחוד עבור מי שרגיש מאוד למזיק זה ואין כמעט אף פתרון שיאפשר סילוק טוטאלי של הקרדית.

במקרים כאלה טיפול תרופתי או הומיאופתי יוכל לעזור באופן נקודתי לאדם הרגיש. הטיפולים כוללים כדורים, טיפות ואף חיסונים אשר מקלים את התופעות של האלרגיה אולם לא מונעים אותה לגמרי.